söndag 20 juli 2014

Cala d'or del 1

Vi är på Mallorca och svettas! Så fort planet landade igår kände vi av hettan, men vi blev inte avskräckta utan sprang igenom flygplatsen för att få tag i vårt bagage och sen kastade vi oss ut på parkeringsplatsen och ändå suckade vi av belåtenhet när vi kände bussens ac svalka. Det tog nästan en timme från palma till vårt hotell men det var väl värt väntan! Framme på hotellet blev de förskräckta över att vi var tidiga men snabbt som ögat hällde de upp mousserande vin och plockade fram chokladdoppad frukt som de serverade till alla nyanlända svenskar. Vi fick vänta en kvart på att vårt rum skulle bli färdigställt men vi hade vårt bubbel. När vi kom ner till rummet möttes vi av ännu en flaska med bubbel och ett prydligt beige-turkost inrett rum med en liten balkong mot innegården där det stod en sval skinnsoffa. Det första vi gjorde var att springa över till affären för att köpa frukt och vatten innan vi gick ner till havet för att svalka oss. Vattnet var perfekt varmt så att man bara ville ligga i i flera timmar. Men hungern smög sig på tidigt eftersom vi inte ätit så mycket mer än frukt på hela dagen. Servitören på restaurangen såg väldigt förvåmad ut när vi dök upp halva 6 och ville ha grillat. Vi upptäckte direkt varför det är lämpligare att äta sent här men nöden har ingen lag! Efter maten gick vi hem och däckade k matkoma till en X-men film. Idag vaknade vi trötta efter gårdagens resa och möttes av en fantastisk frukost med allt man kunde önska sig, även mer bubbel... Tillbaka på rummet insåg vi att vi var för trötta och mätta för att orka ströva omkring i staden och svidade därför snabbt om till badkläder och gick till poolen, en ca 20 m lång( måttat med mina egna steg) helt i blått kakel med diverse vattenfall och jetstreams. Trots konstant badande blev det på tok för varmt mitt på dagen och därför nyttjades parasollet flitigt tills långt in på eftermiddagen. Till lunch upptäckte vi Lays paprikachips och till middag testade vi en tapasrestaurang som heter la bodega med en svensktalande kypare vid namn Alfonso.