tisdag 17 augusti 2010

Första dagen på Chalmers

Idag kom det som jag varit så stört nervös för hela sommaren, första dagen på Chalmers Tekniska Högskola. Jag vaknade imorse och var glad för att jag valde att duscha igår natt innan jag gick och la mig efter min middag bestående av canellini, olivolja och flingsalt, som dessutom hamnade lite här och var när jag skulle öppna påsen.




Efter ett kvickt beslut av utstyrsel och lite frukost kastade jag mig ut mot busshållsplatsen för att se min planerade buss lämna hållplatsen utan mig, som tur är hade jag planerat väl och bor i Göteborg så det var gott om tid så att jag helt enkelt bara kunde ta nästa buss 10 min senare. Väl av bussen fick jag mig dessutom en liten promenad som inte var riktigt raka vägen, men väl på avenyn och götaplatsen gick det inte att missa alla färgglada och högljudda chalmerister. Runt Poseidon iklädd en morgonrock med CCC's(chalmers caravan campers) märke var en mur av drickabackar uppbyggd. F-sektionen samlade sina längst in men var dock inte lika högljudda som de andra sektionerna. Där påkläddes vi med vackra t-shirtar med texten: "Devote your life to heavy metal" i rött eller vitt beroende på om man skulle gå fysik eller matematik, på ryggen var f-sektionens logga och sen fick vi även varsitt nyckelband med en pusselbit.
Av de ca 150 nya studenterna på sektionen så var det ungefär 30 som skulle gå teknisk matematik. Den första jag träffade var Dan som var från Mariestad och skulle gå teknisk fysik. Han pendlade ca 2 timmar från Skövde där han hade lägenhet med sin flickvän som gick i Örebro. Efter lite minglande och en del pusslande begav vi oss från göteplatsen upp till chalmers där MK's(mottagnings kommittén) och studentkårens ordförande samt Chalmers egen Rektor sade några väl valda ord. Innan vi fick gå till sektionshuset där vi för första gången mötte FnollK(uttalas f-noll-kå) för lite mer pusslande innan vi leddes av buran(?) genom en mörk tunnel till fantomengrottan. Tyvärr lyckades någon av de 150 i ledet tappa den framförvarande och vände varför bakre delen av ledet blev stillastående under längre perioder. Det tog dock ca en kvart att konstatera detta då det var så kolsvart att det inte märktes skillnad när man blundade och tittade. Efter ett kort besök av vårt sektionshelgon och kort info begav vi oss till kårhuset för lite presentation av olika föreningar inom kåren innan vi fick en mer eller mindre stående lunch bestående av pastasallad. Därefter inskrivning med fotografering till passerkort. Innan vi fick gå tillbaka till sektionshuset och träffa våra programansvariga. Till slut var det dags att dela upp oss i våra phaddergrupper. Min grupp kallas grupp 9 med ledd av Olof ifrån Blekinge med en svart piratflagga märkt: "made on the fylla". De var dock lite besvikna att de endast kunde tillgodoräkna sig Joel nr 7 när det fanns möjlighet till en nionde. Joel nr 5, som enligt de andra är väldigt gammal, visade sig till min förvåning i grund och botten vara fiskmås(karlskoging). Vad det utmärkande draget för phaddergruppen är är dock fortfarande en gåta. Efter en av de klassiska namnlekarna är jag nu återigen Hanna Hallon, vilket matchar mitt nagellack, och nya roliga bekantskaper är Pablo Ponny, Olof Träd, Erik Ek mfl. Efter att vi hade tröttnat på lekar minglade vi himla mycket i form av en utvidgande ring innan vi begav oss till Fokus(f-sektionens tillhåll) för att slippa kylan.
Imorgon börjar vi klockan 8 med föreläsning om inledande linjär matematik och på eftermiddagen vankas grillning i slottsskogen om vädret tillåter, det ryktas dock om att Göteborg är en regnig stad men då stänger jag av mina öron.

1 kommentar:

  1. Borde han inte heta Guran, det gör i varjefall den nuvarande Fantomens Bandarhövdning,men det har funnits fler genom historien, de flestas (allas?) namn har slutat på -uran. Du måste nog plugga Fantomenhistoria.

    SvaraRadera