måndag 10 januari 2011

Inledande analys

arcus- och hyperbolicus funktioner här kommer jag !
arcus funktionerna är den så kallade inversen av sinus och cosinus funktionerna, dvs typ sin^(-1) som eller cos^(-1) som man skrev på gymnasiet, de är jobbiga för de är bara definierade på [-1, 1] -___-' och så måste man tänka baklänges jämtemot de vanliga funktionerna...
Hyperbolicus däremot definieras av talet e och massa hokus pokus ( cosh= ( e^x + e^(-x) ) /2 och sinh är samma fast med - istället för + ) våra inledande analystentor består till ca 75% av dessa funktioner och massa kedje-, produkt- & kvotregler >.<

Imorse gick jag upp vid 7 för att vara på skolan kvart i 8 för att upptäcka att jag kunde sovit en halvtimme till eftersom tentan inte började förrän halv 9.... Så nu behöver jag inte plugga mer på den kursen förrän till sommaren! Därefter svängde jag förbi valhallabadet för årets första km! Det är inte lika långt att simma i 50a längre i alla fall! mitt mål är att klara av 20 x 50 frisim den här veckan(det kan bli en tuff helg) för att kunna ge mig på lite längre distanser nästa vecka....

avslutar med lite mera rosa fluff:
Paraplyfodral och nytt schampoo ( 2 för 1 på coop igår, fler vuxenpoäng! )

schampoot luktar hallon och rosor, åtminstone ett rätt för mig, och är bra för torrt och skadat hår, mitt hår har inte hämtat sig efter förra sommarens blekningar än, dags att klippa sig?!

2 kommentarer:

  1. yay, paraplyfodralet ;P hur länge blir du i dgf?=)

    SvaraRadera
  2. jag åker hem på söndag :( , börjar skolan på måndag :)

    SvaraRadera