söndag 1 maj 2011

Cortégen

igår var det valborg och då är det tradition att dp-asparna arrar sillfrukost, så klockan 5 befann vi oss på focus för att skala potatis och koka ägg. Några gäster syntes dock inte till förrän nästan klockan 8 trots att vi öppnade upp klockan 6. Under förmiddagen serverade vi massor med sill, nybakat bröd och Törley i överflöd. Även rosa^^ 
Sedan var det dags att gå hem och lägga sig igen så att man skulle orka med kvällen. För klockan 6 började Cortégen. Eftersom det var första gången för mig så var de andra tvungna att förklara för mig allteftersom. Och nu sammanfattar jag det så att min mamma förstår^^ 

Cortégen går ut på ett långt tåg med vagnar som visar upp en skojig sida av något som hänt det senaste året som går igenom stan på valborg. Vagnarna har byggts av framförallt chalmerister men även GU:are de senaste 10 dagarna. Under tiden har dessa bra priser på hamburgare och pommes på byggplatsen med diverse tillbehör. De får dessutom dricka obegränsat med öl från tapparna i sina sejdlar. Under tiden arras CM(chalmers mästerskap) i fest och alla sexmästerier (med undantag f-sektionens) arrar sittning och gasque. Och efter veckans slut så koras den bästa kvällen. Därför är det möjligt för att studenter att festa varje dag i ca 10 dagars tid. Eller ja, jag hörde ryktas om att du var tvungen att köa från halv 6 på morgonen om du ville få biljett till sittningen så lite måste man anstränga sig. 
ajja, jag har snott lite bilder från CFFC, chalmers foto & film förening. Fast den första är från tofsen ( chalmers kårtidning ). Fler bilder från bygget, gasquen och Cortégen hittas på http://cffc.se/bilder/

1 kommentar: