måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag

Idag började läsvecka 6 och det är nu bara 2 veckor kvar till tentavecka och tentaångest börjar infinna sig hos oss alla på olika sätt. Jag och Jeanette har avlagt nykterhetslöfte, vi har också tillsammans med Marina lovat att avstå från sötsaker men början efter idag eftersom kanelbullens dag var värd att firas eftersom puben i kårhuset serverar de mest fantastiska kanelbullarna jag har sett, de är bättre än hemmabakade! Enorma, sockriga och kaneliga ^^ sänder en tanke till våra stackars phaddrar som blev utan. Men den mest spridda ångesten är nog pluggandet, överallt sitter det stora grupper av studenter som bara pressar i sig information i flera timmar i sträck. Jag pluggar främst med medlemmarna i min phaddergrupp men vi infiltreras av någon 69a och en 1a som står ut med våra galna diskussioner, idag var det heta ämnet Rickards kaffetermos.
Idag har jag jobbat med partiell integration, (WOHO) och integration av rationella uttryck. 
Det första innebär att man integrerar sammansatta funktioner genom att bryta ut en funktion och multiplicera med dess primitiva funktion och sedan dra bort integralen av denna funktion multiplicerat med den kvarvarande funktionens derivata. Läs på wikisidan och formelns(som är snodd från wiki) ser ut som följer

\int f(x)g(x)dx= [F(x)g(x)]-\int F(x)g'(x)dx

integration av rationella uttryck är integraler av polynomdivision vilket är lite väl omständigt för min smak...
Sedan var jag för ett tag sen lite bögig och köpte lila stift, det blir mycket mysiga anteckningar men alla papper blir väldigt lila när man suddar och texten går inte riktigt bort heller, men det är en kul grej ^^ 
Sedan var jag och handlade med Erik innan det var dags att gå hem och laga mat. Gjort risgryta men utan bacon så det blev ris, lök och morötter kokt i grönsaksbuljong^^ till det så gjorde jag en tomatsås av krossade tomater smaksatt med basilika och oregano som jag kryddade med italiensk salladskrydda och lite balsamvinäger. Och jag kanske har lite matlagning i mig trots allt! 

2 kommentarer:

  1. wow, du lägger mer tid på maten än mig iaf XD

    åhå, lila stift X3

    SvaraRadera