tisdag 26 oktober 2010

Läsperiod 2

Det känns som om jag inleder denna period lite bättre än den förra, trots att jag i morse vaknade 20 i 8 när den första föreläsningen började 8. (men det är lite imponerande att jag hann i tid!) Igår hade vi my(matematik i yrkeslivet)-dag. De flesta verkade ha läst mest lite vad de kände för på högskolan och mer eller mindre halkat in på bananskal till sina jobb. Men de flesta verkade i alla fall tycka att det var ganska kul och spännande, jag tycker att det verkar kul och spännande men börjar dock fundera på om jag inte skulle ha nytta av lite mer fysik ändå... Men man verkar kunna lära in sånt senare också i och för sig.
Idag har vi börjat med våra kurser i fortsättningsanalys och programmeringsteknik, samt haft en föreläsning med Ulf Persson om hyperbolisk geometri. Jag vet nästan ingenting om hyperbolik utom att jag hatade de hyperboliska funktionerna under analysen.
Funktionerna sinh x ("sinushyperbolicus" eller "sinhyp") och cosh x ("cosinushyperbolicus" eller "coshyp") definieras enligt följande:

\sinh x = \frac {e^x - e^{-x}} 2  \cosh x = \frac {e^x + e^{-x}} 2

och är ett helvete att räkna med. Och idag har vi lärt oss om det hyperboliska rummet. Det ska tydligen vara ganska bra om man är intresserad av saker i universum om jag har förstått det hela rätt. Det var ganska avancerat, inte helt anpassat till vår kunskapsnivå men det är ändå intressant, jag tror att vi kommer att få veta lite av väldigt många olika grenar inom matematiken och då hittar man förhoppningsvis något man tycker är spännande snart.
Vid 18.00 begav sig Marina, Hanna och Jeanette till John L's för mat och onda planer, som tenderar att bli mycket bättre med en tendens till alkoholpåverkan, och gick sedan därifrån 2 timmar senare mätta och nöjda med dagens arbete =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar