onsdag 1 september 2010

Läsperiod 1

NU kommer det intressanta och spännande i den här bloggen, vi är nämligen inne i läsvecka 1 av vår första läsperiod just nu så nu börjar vi med lite nya grejer så att matematiken blir intressant igen^^ Bernard håller i inledande matematisk analys där vi under måndagen hade en maffig genomgång om matematiska utsagor som sedan följdes upp av en föreläsning i Linjär Algebra med Maria som väldigt kraftigt bryter på ryska vilket inte underlättar koncentrationen. Där lärde vi oss om matriser och gausseliminering som kom tillbaka under tisdagens räkneövningar(röv). På inledande analysen däremot så gick vi över till induktionsbevis som var mig så kärt under matte diskreten... Det vore inte så svårt om det inte vore för alla summor överallt vilket jag har vissa problem men jag tog proffshjälp (Pablo) och lyckades ta mig igenom dagens uppgifter efter ca 4 timmars intensivt arbete på eftermiddagen innan jag begav mig hemåt. Hemma där morgonens disk väntade men först tog jag mig till coop för inhandlande av diverse nödvändigheter innan jag vände hemåt för att tillaga Tabboleh. Bulgur och färska grönsaker med persilja, mynta(hade ingen så tog koriander istället), olivolja och citron. För lite syrligare smak tog jag till lite balsamvinäger(tack mamma för flaskan, mycket uppskattad!). Sen har jag minglat lite med min nya granne Ylva som går idrottsvetenskap på Göteborgs Universitet och myst med min filt.

Igår, måndag, var det nollpoquarlen i kårrestaurangen efter skolan. Det är tur att jag inte är bra på att häfva för det skulle bara fungera en kort stund innan jag inte skulle tåla mer och behöva bäras därifrån. Även om jag inte häfvde gick det ganska fort så strax innan 10 tyckte Erik att det var lags att leda mig hem. Så det blev en ganska tidig kväll. Tisdag blev vår vilodag men imorgon beger sig alla 9an medlemmar hem till Pablo(det kommer att bli TRÅNGT) för filmkväll men vi verkar vara oense om filmvalet...

1 kommentar:

  1. Tack för bilden av filten, den ser verkligen gosig ut och verkligen fin färg!

    Smart att byta mynta mot koriander, men annars är ett tips att leta red på en invandrarbutik, de brukar ha sådana ingredienser både billigare och bättre. Mynta i kruka som finns i vanliga butiker smakar ofta tandkräm, medans mynta köpt i sådana butiker bara smakar friskt.

    Du måste njuta hela tiden med så mycket matematik hela tiden jag är riktigt avundsjuk, men bevisen är ju inte riktigt mina favoriter så de skulle jag gärna strunta i.

    SvaraRadera